söndag 16 december 2012

Titta jag stickar!

Jag har börjat sticka säkert tio gånger under min uppväxt. När jag var liten inspirerades jag av min mamma - som också fick nöjet att hjälpa mig när jag stickade för hårt (och blev arg) eller när jag tappade maskor (och blev ännu argare) eller när ville ta mig igenom ett varv men tappade tålamodet (och blev argast).

När jag var lite äldre tänkte jag att stickning var en perfekt syssla när jag ville sluta röka, men ganska snart gjorde irritationen endast ett röksug kan ge att stickningen blev sådär satans hård som den inte ska bli. Jag gav den således till min mor som nästan stickade färdigt hela. Det skulle bli en tröja. Väldigt nittiotal. Jag har fått hit delarna nu och den är verkligen... daterad, så att säga. Det fattas en ärm och montering, men jag kan lova att det aldrig kommer att ske. Den dagen jag kommer på vad som möjligen kan vara brunt, hårigt, stickat och snyggt samtidigt använder jag garnet till det. Tills dess får det ligga kvar i en påse. Hur som haver: jag fick barn i våras och våren innan det fick jag vänner som pysslar. Den kombinationen gjorde att jag tog upp min misslyckade karriär som stickerska och har nu lyckats hålla den i liv i drygt en månad under vilken jag har lyckats färdigställa följande (i kronologisk ordning):

Bebishalsduk med ugglor. Den blev en korv som jag inte har orkat  blocka, som man tydligen  ska. Den blev även för kort, så jag förlängde den en dm i varje ände genom att plocka upp maskor. Kände mig orimligt stolt efter det.
Bebisstrumpa. Första sak jag stickat efter mönster där jag inte gett upp halvvägs. Orimligt stolt.
Bebisstrumpan två storlekar större i emotappning. Hittade själv på hur den skulle bli större. Orimligt stolt, trots att den blev så stor att den kasar av.
Hittade en dödskallekatt på Raverly och hittade på ett par pulsvärmare i resårstickning som jag satte dem på. Ganska skeva stackare, men min svåger bad till och med om att få dem. Svårt att inte bli orimligt stolt igen.

Mellan de här färdiga stickningarna finns en misslyckad bebiskrage som jag kom halvvägs med och en raggsocka på två stickor som tappade en maska och nu är på väg att bli en halsduk som jag har börjat om med fem gånger eftersom att jag hela tiden tar mig vatten över huvudet. Vi får se hur det slutar. Fortsättning följer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar