onsdag 19 december 2012

Mustaschhalsduk till bebis färdig!

Först hittade jag en mustasch på Ravelry och tänkte att eftersom att den förra barnhalsduken med ugglan stickades på för små stickor och förvandlades till en styv korv så kunde jag göra ett nytt försök med den där mustaschen. Dock inte i olika färger utan i olika strukturer. Och sedan tänkte jag några varv till och gjorde allt för svårt för mig själv minst fyra gånger. Till slut sökte jag upp ett halsduksmönster hos Drops, slog samman det med ett jag hittat hos Shark and girl och stickade halsduken ungefär så här:

Stickor 4
DROPS Nepal Garn som jag beställt från Garnaffären
Stickfasthet - ingen som helst aning. Jag har inte orkat lära mig det där än, men jag antar att jag borde. Spelar nog inte så stor roll för just den här halsduken dock.

Lägg upp 9 maskor
Sticka rätstickning.
Öka två m i första och näst sista maskan på jämt varv (alltså avigsidan)
Upprepa  tills det är 31 m (22 varv om jag inte räknade fel)
1 v rm
6 rm 19 am 6 rm
1 v rm
6 rm 19 am 6 rm
(Det ska alltså vara rätstickning i börja och slutet av varvet och slätstickning mitt på)

Mustaschen kommer nu och stickas så här:
Börja på rätsidan (har jag räknat fel så sticka ett varv till). Kör så här för att få den i mitten:
10 rm 4 am 3 rm 4 am 10 rm
6 rm 3 am 6 rm 1 am 6 rm 3 am 6 rm
8 rm 1 am 2 rm 9 am 2 rm 1 am 8 rm
6 rm 6 am 3 rm 1 am 3 rm 6 am 6 am





Fortsätt sedan:
1 v rm
6 rm 19 am 6 rm
1 v rm
6 rm 19 am 6 rm

1 v rm. (här minskade jag på en maska i mitten, det är nog bra att göra det senare för när jag gjorde det blev det ett litet hål som jag fick fixa sedan. Huvudsaken är att det är jämnt antal maskor när tuben ska göras)


Minska nu två maskor på vartannat varv till 24 m.

Tuben:
Varannan maska stickas rät, varannan maska lyfts över på en rundsticka (eller säkerhetsnål, eller tråd, eller vad man nu vill. Jag har aldrig gjort detta innan och rundstickor funkade utmärkt för mig)
Sticka resår 6 cm. Lägg över maskorna på rundsticka och sticka upp de andra maskorna 6 cm resår.
Sticka sedan ihop maskorna (varannan från vanlig sticka, varannan från rundstickan). Det här var så himla lätt. När jag läste det första gången såg det så svårt ut att ögonen tårades, men det var det alltså inte. Däremot kändes den första snibben jag stickade väldigt tung, men det styrde upp sig senare när arbetet blev längre.

Längden:
Fortsätt med rätstickning när alla 24 maskor är på samma sticka. Jag gjorde mittdelen av halsduken 24 cm och den sitter som en smäck på mitt barn som är 9 månader.

Gör en tub till. Öka därefter upp vartannat varv till 31 m och kör sedan slätstickningen och mustaschen (fast uppifrån och ner den här gången). Avsluta med att minska arbetet med 2 m på vartannat varv tills det är 9 maskor kvar. Maska av. Fäst alla jobbiga trådar. Fuska igen alla missar och hål. Voilà! Färdig! Eller ja. Den borde väl blockas antar jag, men vi skulle ut i snön så jag hann inte det idag.

Så här blev det i alla fall:



Ganska nöjd med tanke på hur kort tid av mitt liv jag har stickat. Undrar om jag kommer att förstå min egen beskrivning nästa vinter? Hoppas det. Fast då kör jag nog på en haj istället för en mustasch, och kanske med dubbla garner på den så att den sticker ut mer, trots att jag hatar att fästa trådar. Nej. Hata är faktiskt inte ett för starkt ord i sammanhanget. Nu ska jag sova. Imorgon ska jag lära mig att sticka på strumpstickor. Hej då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar