torsdag 17 januari 2013

Alpacasjal på plaststickor


Försökte komma på vad jag skulle göra med det där alpaca-garnet som var värdelöst för nybörjarvirkning och fastnade nästan i en ond cirkel igen. Det vill säga: storhetsvansinne, stickning, misslyckande och upprepning i ordets dubbla betydelse. Fast jag hindrade mig själv innan jag blev löjlig den här gången (nästan i alla fall) och letade upp ett mönster som jag hittade hos Ullcentrum i höstas. Då såg det svårare ut än poängräkningen i Bridge - men se det var det inte! Det är ett riktigt trevligt mönster faktiskt, även om jag drabbades av tillfälligt tomrum i hjärnan och fick repa upp och göra om nio gånger innan jag lyckades få till det.

Stickade lite halsduk med alpacagarnet på trästickor innan och de gled bättre än vad plast gör (men ser ut som grillpinnar). Plast är trögt och trubbigt (och känns lite giftigt), om ni förstår vad jag menar - men inte nödvändigtvis på ett dåligt sätt alla gånger (förutom med giftet då). Eftersom att jag har valt att köra med dubbelt garn (vitt och ljusgrått) blir det dessutom lite pillrigt vid i hopstickningarna, men i övrigt rolig och snabb stickning. Mönstret finns här!

3 kommentarer:

  1. Stickorna var ju väldigt fina i alla fall :P Stickningen med för den delen ^^
    Har tänkt prova plaststickor, är det värt det?
    /Moa

    SvaraRadera
  2. Jag föredrar nog metall framför både trä och plast på tunnare stickor om jag ska vara ärlig, men till tjockare stickor och för garn som slinker omkring lätt är det helt klart en fördel med plast! De här finns på Hemtex och kostar nog inte mer än en femtiolapp. Fick dem i julklapp :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, ja, men härligt :) Kanske är värt ett försök då i alla fall, det händer ju att man får tag på ett slinkigt garn då och då :P

      Radera